کار کنتاکتور چیست؟

کنتاکتور یکی از بخش‌های بسیار مهم و کاربردی در بسیاری از سیستم‌های الکتریکی صنعتی و تجاری است. کنتاکتور یک کلید الکتریکی است که به منظور روشن یا خاموش کردن مدارهای الکتریکی در سطوح ولتاژ و جریان بالا استفاده می‌شود. contactorها در واقع یک نوع خاص رله هستند و ویژگی اصلی آنها که باعث تمایز میان آنها با رله‌های معمولی شده این است که کنتاکتور در مدارهایی که دارای ظرفیت حمل جریان بالا هستند استفاده می‌شود. این در حالی است که رله های معمولی عموماً برای جریان‌های کمتر به کار برده می‌شود.

اجزای تشکیل دهنده یک کنتاکتور

یک کنتاکتور از 3 بخش اصلی تشکیل شده است که عبارت است از:

  • سیم پیچ / الکترومغناطیس
  • محفظه
  • کانتکت‌ها

ویژگی‌های بهترین کنتاکتور چیست؟

در این بخش از مقاله کنتاکتور چیست؟ بهتر است با ویژگی بهترین و مناسبت‌ترین کنتاکتور آشنا شوید. از این رو هنگام تهیه یک کنتاکتور مناسب ابتدا نوع مصرف خود را مشخص کنید و سپس به مشخصات توان، جریان، ولتاژ و ضریب قدرت باری که قرار است کنتاکتور به آن وصل شود، را مورد توجه قرار دهید. همچنین کنتاکت‌های کنتاکتور نیز باید تحمل جریان راه‌اندازی، جریان دائمی ‌و جریان‌های اتصال کوتاه لحظه‌ای را داشته باشند.

مهمترین مزایای یک کنتاکتور چیست؟

کنتاکتورها نسبت به کلیدهای دستی دارای مزیت‌های بسیاری هستند که در ادامه به برخی از آنها اشاره خواهیم کرد.

  • قابلیت قطع و وصل برق در دفعات بسیار را دارد
  • امکان کنترل از راه دور مدار الکتریکی مصرف‌کننده را دارد.
  • دارای قدرت تحمل بار بالا و ایمنی زیادی است.
  • دارای سرعت عملکرد بالا در قطع و وصل کردن کلید با استهلاک پایین است.
  • دارای عمر مکانیکی مفید و بیشتری نسبت به کلیدهای عمومی است.
  • امکان اتوماتیک کردن مدار فرمان با استفاده از کنتاکتورها وجود دارد.
  • کنتاکتورها قابلیت اتصال به PLC را دارند.
  • انواع مختلف کنتاکتور کدام است؟

    کنتاکتورها را می‌توان باتوجه‌به معیارهای متفاوتی در انواع مختلفی دسته‌بندی کرد که هر یک از آنها نیز ویژگی‌ها، قابلیت‌ها و کاربردهای منحصر به فرد خود را دارند. در ادامه به معرفی برخی از رایج‌ترین انواع کنتاکتور خواهیم پرداخت:

    1. کنتاکتور AC: این نوع از contactor برای استفاده با منابع تغذیه DC استفاده می‌شود. کنتاکتور AC از ورق‌های فولادی سیلیکونی ساخته شده است و دارای یک حلقه اتصال کوتاه در انتهای هسته استاتیک است که این موضوع به از بین بردن لرزش و نویز آهنربای الکتریکی کمک می‌کند. موضوع قابل توجه دیگری که درباره کنتاکتور AC وجود دارد این است که این نوع از contactorها دارای جریان راه‌اندازی بالا با حداکثر فرکانس 600 بار در ساعت است.

    انواع مختلف کنتاکتور کدام است؟

    2. کنتاکتور DC: کنتاکتورهای DC که جهت استفاده با منابع تغذیه DC طراحی شده‌اند، یکی دیگر از انواع مختلف کنتاکتور هستند. کنتاکتور DC از فولاد نرم ساخته شده است و برخلاف کنتاکتورهای AC نیازی به حلقه اتصال کوتاه ندارد و می‌تواند جریان راه‌اندازی بالا با حداکثر فرکانس 1200 بار در ساعت داشته باشد.

    3. کنتاکتورهای مغناطیسی: سومین کنتاکتور پرکاربرد در صنعت را می‌توان کنتاکتورهای مغناطیسی دانست. این نوع از کنتاکتورها را می‌توان جدیدترین و البته پیشرفته‌ترین طراحی در میان نمونه‌های موجود دانست که به دلیل ویژگی‌هایی که دارد به طور معمول در صنایع مورد استفاده قرار می‌گیرد. ویژگی قابل توجه کنتاکتورهای مغناطیسی این است که نیازی به دخالت انسان ندارد و کاملاً به‌صورت الکترومکانیکی عمل می‌کند. بدین ترتیب کار کردن با آنها برای کارکنان ایمن‌تر و راحت‌تر خواهد بود.

    کنتاکتورها نوع خاصی از رله هستند که امکان مدیریت مدارهای الکتریکی در ولتاژ و جریان بالا را برای ما فراهم می‌کند. همین موضوع باعث شده است تا در صنایع مختلف به‌ویژه تولید، حمل و نقل، ساخت و ساز و… استفاده از کنتاکتورها به یک اصل اساسی تبدیل شود. در این مقاله تلاش کردیم تا یک تعریف مناسب از کنتاکتورها ارائه داده و سپس انواع مختلف contactor را به شما معرفی کنیم. امیدواریم این مقاله برای شما مفید بوده باشد.

جمع‌بندی

در این مقاله سعی کردیم شما را با مفهوم و معنای کنتاکتور چیست؟، کاربردها، ویژگی‌ها و انواع کنتاکتورها آشنا کنیم. همانطور که می‌دانید از رایج‌ترین کاربردهای کنتاکتورها می‌توان به راه‌اندازی موتور اشاره کرد که جهت قطع یا وصل کردن بین بار و منبع تغذیه مورد استفاده قرار می‌گیرد.